Rally

33rally

Rally är nog den bilsport som lättast sätter svenska hjärtan i brand. Med en lång historik, förare i världsklass och tävlingar “inpå husknuten” drar den mer och mer publik. Man kan börja köra även om plånboken inte väger bly, eller om kreditkortet går på diet. Du måste ha giltigt B-körkort men det finns också ungdomsrally med en åldersgräns på 16 år (13 år för kartläsare). Vidare måste du ta licens i vilken det ingår försäkring. Licensen innehåller en teorikurs, en LABC-kurs (en första-hjälpen kurs; Lägesbedömning-Andning-Blödning-Chock) och en debutanttävling.

För åskådarna lockar en friluftsdag ute i naturen, gärna med pick nick-korg och mycket varm dryck, umgänge med likasinnade och en bilupplevelse utöver det vanliga.

Körsträckorna i rally delas upp i fartsträckor och transportsträckor. På fartsträckorna är det plattan i botten och “kör så gruset sprutar” som gäller. Snabbast vinner delsträckan. Fartsträckorna är också avstängda för allmänheten och funktionärer har bland annat som uppgift att se till att åskådarna inte står på ställen som uppenbarligen kan vara direkt livsfarliga. Tyvärr inträffar det ibland ändå olyckor vid avåkningar, ofta beroende på att publiken tar sig innanför avspärrningarna men ibland även helt oförutsett. Transportsträckorna är vanliga vägar för att ta sig till nästa fartsträcka och där är det naturligtvis vanliga trafikregler som gäller.

3rally

Bilarna finns i många olika klasser från vanlig personbil till specialtrimmade fartmonster. Alla klasser har egna regler om hur bilarna får vara i utförande, men säkerheten är standard med säkerhetsbur, brandsäkra kläder, hjälm och fyrpunktsbälte.

Under en tävling startar bilarna en och en. Olika klasser kan vara med i samma tävling. Det finns speciella serviceplatser utsatta till vilka bilarna ska ankomma inom en viss tid. Det blir straffsekunder om man kommer dit för sent eller för tidigt. Det finns alltid en kartläsare med i rallybilen och han/hon har som uppgift att lotsa föraren genom tävlingen, att i förväg tala om att till exempel efter en backe så kommer en tvär sväng och så vidare, samt hålla ordning på tiderna. Även funktionärerna är väldigt viktiga då de som tidigare nämnts håller koll på säkerheten enligt de tydliga regler som finns för publiken (men som publiken tyvärr bryter ibland) och ser till att alla tider noteras korrekt.

Den mest prestigefyllda rallytävlingen är WRC (World Rally Championship) som organiseras av FIA (internationella motorsportsförbundet) och deltävlingarna hålls över hela världen. Det finns två svenskar som vunnit världsmästerskapstiteln, nämligen Björn Waldegård (1979) och Stig Blomqvist (1984). Den svenska deltävlingen kallas, inte helt otippat, för Svenska Rallyt eller Rally Sweden och körs varje vinter i de värmländska skogarna med start och målgång i Karlstad.

Ett annat stort svenskt rally är Bergslagsrallyt med sin berömda raksträcka “Björnjägarens Minne” som är en cirka tre mil lång raksträcka som en gång i tiden var tio mil lång.