Racing

Racing är bilsportens adel (lite beroende på vem man frågar). Tävlingarna utförs av specialbyggda bilar på slutna asfaltsbelagda banor eller avspärrade stadsgator, beroende på vilken slags tävling det är fråga om. Säger man racing så associerar nog många till formel 1-tävlingarna. Bilarna är konstruerade enligt en specifik formel bestämd av FIA (Fédération Internationale de l’Automobile eller Internationella Bilsportsförbundet). De är ensitsiga fartvidunder som framförs på speciella, för ändamålet, anlagda banor. Envar som sett ett F1-lopp hänförs av bilarnas snabbhet – upp till 350 km/timme – och förarnas skicklighet att manövrera dessa… ja, karossbeklädda motorer med hjul.

Det finns många bestämmelser om hur motorer och bilar ska vara konstruerade och reglerna ändras hela tiden. Det kan nämnas att efter 2006 bestod motorerna av en V8 med max 2,4 liters cylindervolym. Det italienska stallet “Toro Rosso” (Röd Tjur) som ägs av energidrycksföretaget “Red Bull” hade dock dispens att köra med en varvtalsbegränsad V-10, men från säsongen 2014 kör nu alla med en turboladdad V6 på 1,6 liter som utvecklar 600-650 hästkrafter. Reglerna om däckens, bromsarnas, karossernas och annats beskaffenhet förändras också kontinuerligt.

3red

Det är en väldigt dyr sport och bilarna utvecklas och ägs av så kallade “stall” som förarna kör åt och som ägs av större företag.

Alla tävlingarna ingår numera i FIA Formula One World Championship. Deltävlingarna kallas “Grand Prix”. Själva världsmästerskapstävlingen startar med tre kvalificeringslopp under vilka dom bilar med sämst tid sållas bort. Till huvudtävlingen återstår bara tio bilar som kör ett så kallat formateringsvarv varpå dom sedan släpper lös i en sammanlagd sträcka på drygt 300 kilometer på max två timmar.

Tävlingen avgörs av ett föränderligt poängsystem där förare och konstruktörer under deltävlingarna och huvudtävlingen vinner poäng som slås samman och korar vinnaren/vinnarna.

I Sverige har den populära tävlingen STCC (Scandinavian Touring Car Championship, tidigare Swedish Touring Car Championship) vunnit terräng. Det är ett skandinaviskt så kallat standardvagnsrace, vilket innebär att man använder bilar med standardkaross. Det mesta övriga som motor, växellåda, hjulupphängning med mera är dock modifierat så en vanlig personbil skulle inte ha mycket att säga till om bredvid en STCC-bil.

STCC-racen är spännande eftersom bilarna åker ganska tätt och det är tillåtet med karosskontakt. En vanlig tävling pågår i ungefär 20 minuter och utan depåstopp. Det är ett så kallat “sprintrace”.